Cliëntenraad

 

Wie zijn wij?

Cliëntenraad

De Centrale Cliëntenraad van Emergis (CCE) zet zich in voor de groepsbelangen van cliënten over heel Emergis. De raad volgt de kwaliteit van zorg binnen Emergis.
Waar nodig geven wij advies om de zorg te kunnen verbeteren. Dit advies kan zowel gevraagd als ongevraagd gegeven worden.

De cliëntenraad mag bestaan uit maximaal negen raadsleden. De raadsleden zijn cliënt, ex-cliënt of hebben affiniteit met de geestelijke gezondheidszorg.Op dit moment bestaat de raad uit vijf leden (dit zijn vaste leden en aspirant leden). Dat betekent dat er ruimte is voor nieuwe raadsleden. Heeft u interesse of vragen hierover neem dan contact met ons op door te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen
De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ), bepaalt dat cliënten in een zorginstelling recht hebben op medezeggenschap. Medezeggenschap is er al velen jaren, maar sinds 2021 is  de wet aangepast. Dit betekent dat wij werken volgens de WMCZ 2018. Binnen Emergis is er een centrale cliëntenraad. Daarnaast zijn er locatieraden op de beschermde woonvormen, werkleerbedrijven en kloetinge (voor de klinieken op het terrein). Omdat het ook belangrijk is dat er meegedacht wordt door ambulante cliënten zal in de toekomst gewerkt worden met cliëntpanels.

Adviesrecht & instemmingsrecht

Er wordt gewerkt met adviesrecht en instemmingsrecht. Dit is geregeld via de wet. Daarnaast hebben wij als centrale cliëntenraad ook nog bovenwettelijk verworven rechten. Deze rechten hebben wij afgesproken met de raad van bestuur en zijn vastgelegd in ons regelment. De raad van bestuur moet ons advies vragen met betrekken tot de diverse onderwerpen. Enkele voorbeelden:
- de vaststelling van de begroting van de instelling;
- huisvestingsbeleid of een grote verbouwing op een locatie waar cliënten langdurig verblijven;
- een fusie;
- algemeen beleid ter zake van voedingsaangelegenheden of geestelijke verzorging;
- algemeen beleid ter zake van kwaliteit, veiligheid en hygiëne

Daarnaast mag er ook een ongevraagd advies gegeven worden aan de raad van bestuur.


Werkgroepen
Wij vinden het als cliëntenraad belangrijk om vroegtijdig betrokken te worden. Daarom sluiten wij aan bij diverse werkgroepen. Op die manier kunnen we al vanaf de basis meedenken. 

Wat doet de Centrale Cliëntenraad Emergis:

Cliëntenraad

De Centrale Cliëntenraad van Emergis (CCE) houdt zich bezig met cliëntenbelangen op beleidsniveau. Vanuit de Raad van Bestuur en directeuren komen regelmatig adviesaanvragen. Zoals beschreven onder het kopje wie zijn wij? wordt er advies gevraagd over onderwerpen die benoemd staan in de WMCZ. De raad heeft vanaf het moment van ontvangst zes weken om zich te beraden over het advies. In die periode leest de raad zich in, stelt vragen enzovoort. Wanneer er voldoende informatie is verzameld wordt er schriftelijk een advies uitgebracht.  Dit alles wordt gedaan vanuit cliënteperspectief. Het uitgangspunt van de CCE is dat de kwaliteit van zorg gewaarborgd blijft.

Zo nodig geeft de CCE ook ongevraagd advies over onderwerpen waar zij knelpunten signaleerd. Deze knelpunten komen vaak voort uit gesprekken en tips vanuit cliënten. Let op: deze moeten wel komen vanuit een groep, of betrekking kunnen hebben op meerdere cliënten. De raad kan niet ingaan op persoonlijke problemen.
Het is daarom voor de raad erg belangrijk om informatie van de cliënten ontvangen. Zodra er onderwerpen binnen zijn worden deze besproken en indien nodig wordt er in gesprek gegaan met de teamleider, hoofd, directeur of raad van bestuur. Eventueel volgt er daarna een ongevraagd advies.

Één keer in de twee weken vergadert de raad. Op dat moment word de binnen gekomen informatie besproken. Veel informatie komt binnen via de e-mail zoals adviesaanvragen, algemene informatie enzovoort. Zes keer in het jaar is er een vergadering met de raad van bestuur waar twee keer de raad van toezicht bij aansluit. Natuurlijk kan de raad ook buitenom de geplande vergaderingen terecht bij de raad van bestuur.

Naast de reguliere vergadering sluiten raadsleden aan bij werkgroepjes. De onderwerpen van de werkgroepen lopen erg uit een zoals: veiligheid, zorgvisie enzovoort. De raad doet dit zodat zij vanuit cliëntperspectief een steentje kunnen bijdragen aan het beleid. Verder is het erg nuttig om al vooraf invloed te hebben. Wanneer er daarna een adviesaanvraag komt zijn de meeste knelpunten er al uitgehaald.

Naast het geven van gevraagde en ongevraagde adviezen gaat de raad aan de slag met knelpunten, tips en opmerkingen die zij ontvangt van cliënten. Indien nodig gaat de raad in gesprek met de leidinggevende, directeur of Raad van Bestuur. Raadsleden sluiten ook regelmatig aan bij verschillende werkgroepen binnen Emergis, om vanuit cliëntperspectief bij te dragen aan het maken van beleid. Een werkgroep kan als onderwerp bijvoorbeeld veiligheid of zorgvisie hebben.

Het bezoeken van locaties van Emergis is ook een onderdeel van het werk van de CCE. Op deze manier weet de CCE beter wat er speelt op een locatie en hoe daar gewerkt wordt.

Patiëntvertrouwenspersoon / familievertrouwenspersoon/ klachtenfunctionaris

Cliëntenraad

De Centrale Cliëntenraad van Emergis is er voor het bewaken van groepsbelangen.

Heeft u individuele vragen of klachten, dan verwijzen we u door naar de patiëntvertrouwenspersoon, de familievertrouwenspersoon of de klachtenfunctionaris.  De patiëntvertrouwenspersoon (pvp) en de familievertrouwenspersoon (fvp) behartigen de belangen van de cliënt (pvp) of de familie en naasten (fvp) en zijn partijdig. De klachtenfunctionaris heeft een neutrale en onafhankelijke positie in het gesprek tussen cliënt, familie, naasten en medewerker.
Mochten zij meerdere klachten ontvangen over hetzelfde onderwerp, dan worden wij hiervan in zijn algemeenheid op de hoogte gebracht.

Voor als u op dit moment bent opgenomen in de kliniek of in een beschermde woonvorm
Patiëntvertrouwenspersoon (Emergis):

Liz Heesters
06 83 83 50 49
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag en donderdag

Voor als u ambulant in behandeling bent of bij afwezigheid van de pvp
Helpdesk patiëntvertrouwenspersonen:

0900 44 48 888 (gratis) (ma t/m vr van 10.00 -16.00 uur en za van 13.00-16.00 uur)
 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.pvp.nl

Familievertrouwenspersoon (Emergis)
Ina de Bruijn
06 53 16 65 33
 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Landelijke stichting familievertrouwenspersonen:
0900 33 32 222 (10 ct/min)
www.lsfvp.nl

Klachtenfunctionaris
Sylvia Lokerse
0113 26 71 97 of 06 54 31 09 87
 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Voor meer informatie over klachten verwijzen we u naar de website van Emergis.

 

Suggesties?

Heeft u klachten, tips of opmerkingen over de zorg binnen Emergis?

suggesties

Aarzel niet klik hier om contact met ons op te nemen.

Waar kunt u ons vinden?

Wij zijn het beste te bereiken via ons e-mail adres:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Ons kantoor is te vinden op de hoofdlocatie van Emergis te Kloetinge.
We zitten naast de dienst geestelijke verzorging aan het restaurant.

- Privacy en Cookieverklaring

login

Centrale Cliëntenraad Emergis

Postadres:
Postbus 253
4460 AR Goes

Bezoekadres: Oostmolenweg 101
4481 PM Kloetinge

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  0113-267295

Top